Sikkerhedsanbefalinger til børn og unge der modtager online undervisning eller har hjemmeundervisning.

Mere om børn og unge her:
https://nejtil5g.dk/info-materiale/ofte-stillede-spoergsmaal-om-boern-og-traadloes-teknologi/

Det californiske ministerium for folkesundhed har bl.a. udsendt advarsler om, at trådløs stråling fra langvarig brug af mobiltelefoner kan være forbundet med kræft og andre sundhedsmæssige effekter, herunder hovedpine, høretab, lærings- og hukommelsesforstyrrelser, søvnforstyrrelse og sædskader. Derudover er børn i større risiko, fordi deres hjerne og krop stadig udvikler sig. På kort sigt kan børn opleve hovedpine, høretab, susen i ørerne og generelt nedsat velvære.
Specielt vigtigt under denne pandemi kan eksponering for trådløs stråling undertrykke immunsystemet.
Undersøgelser af ​​unge antyder, at eksponering for trådløs stråling øger risikoen for koncentrationsproblemer, hukommelsestab og søvnforstyrrelser. Længere varende brug af digitale enheder øger også risikoen for muskel- og knogleproblemer samt afhængighed af internettet.

American Academy of Pediatrics har advaret om, at overdreven brug af medier er knyttet til fedme, mangel på søvn, aggression, skoleproblemer og andre adfærdsproblemer. Akademiet anbefaler, at børns skærmtid til underholdning begrænses til mindre end 1-2 timer om dagen, og akademiet fraråder på det kraftigste skærmtid for børn under to år.

Sikkerhedsanbefalinger specielt til børn og unge

Det videnskabelige forskningsinstitut for hygiejne og børns sundhed under det russiske sundhedsministerium og det russiske nationale udvalg for ikke-ioniserende strålebeskyttelse (RusCNIRP)
25. marts 2020
(Anbefalingerne blev oversat fra russisk ved hjælp af Googles oversættelsesværktøj og derefter redigeret for lettere læsning. https://www.saferemr.com/2015/10/tips-to-reduce-your-wireless-radiation.html

Efter at have konsuleteret førende eksperter fra mange lande har det russiske sundhedsministerium netop frigivet 15 henstillinger til børn og unge, der bruger digital teknologi derhjemme til uddannelsesmæssige formål. Disse retningslinjer er især relevante, da de fleste skoler er lukkede, og mange skal gennemføre onlineundervisning hjemmefra.
Retningslinjerne indeholder strategier til at reducere eksponeringen for trådløs stråling og for at reducere risikoen for infektion, synshandicap og muskel-knoglesygdomme. Rådgivningen er skræddersyet til forskellige aldersgrupper fra 6 til 18 år.

Anbefalinger til fjernundervisning derhjemme er beregnet til børn og unge (op til 18 år) og deres forældre og bedsteforældre samt enhver, der hjælper børn med at lave lektier hjemme ved hjælp af digitale teknologier.

1) Børn under 18 år, der undervises hjemmefra, skal primært bruge personlige computere og bærbare computere, der er tilsluttet internettet via et kabelforbundet netværk. Bruger du et trådløst netværk, skal afstanden fra Wi-Fi-routeren til eleven være mindst 5 meter.

2) Tastaturet skal desinficeres med et antiseptisk middel hver dag, inden arbejdet påbegyndes. Monitoren skal også behandles med et antiseptisk middel.

3) Vask hænderne på både barnet og den voksne, der hjælper ham eller hende, før du bruger tastaturet.

4) For at reducere risikoen for synsnedsættelse og forstyrrelser i bevægeapparatet skal et barn, der arbejder på en computer eller bærbar computer, have en praktisk arbejdsplads (bordets og stolens højde skal svare til barnets højde) for at undgå belysning af skærmen.

5) Den vigtigste lyskilde skal være placeret på siden af ​​skærmen (ikke bag skærmen og ikke bagpå den person, der arbejder med skærmen). Lyskildens lysstyrke skal omtrent svare til skærmens lysstyrke.

6) Brug af tablets til fjernundervisning derhjemme er acceptabel for unge over 15 år. Før du bruger tabletten, skal du vaske hænderne og tørre skærmen med et desinfektionsmiddel (vådt håndklæde). Placeringen af ​​Wi-Fi-punktet skal være mindst 5 meter fra den studerendes arbejdsplads. Tabletten placeres på bordet på et stativ i en vinkel på 30 grader, afstanden fra skærmen til elevens øjne er mindst 50 centimeter (20 tommer). Brug ikke en bærbar computer eller tablet på din skød, i dine hænder, liggende og lignende.

7) For alle aldersgrupper: Undgå fuldstændig brug af smartphones til undervisningsmæssige formål (læsning, søgning efter information)

8) For alle aldersgrupper: Brug almindelige bøger og notesbøger til læsning eller udførelse af opgaver.

9) Børn under 6 år må ikke bruge computerudstyr til hjemmeundervisning.

10) Børn fra 6 til 12 år bør minimere brugen af ​​computerudstyr til hjemme undervisning. Den samlede varighed af alle typer aktiviteter på skærmen bør ikke overstige 2 timer om dagen (inklusive tv) såfremt det ikke er muligt at undgå. Klasseplanen skal være baseret på en 1 til 3-skema for 6 til 8-årige (for hvert 10 minutters arbejde 30 minutters hvile) og en-til-to-tidsplan for aldre over 8 og op til 12 år (for hvert 10. minut af arbejde – 20 minutters hvile).

11) For børn fra 12 til 18 år anbefales følgende arbejdsplan for brug af computeren: “en til to” for 12 til 15 årige (for hvert 30 minutters arbejde – 60 minutters hvile) og “en til en” til børn for 16 til 18 årige (for hver 45 minutters arbejde – 45 minutters hvile).
Den samlede varighed af alle typer skærmaktiviteter for unge i alderen 18 til 18 år, inklusive tv, bør ikke overstige 3,5 til 4 timer om dagen.

12) For at hindre visuel træthed skal du udføre gymnastik for øjnene i pausen. Til forebyggelse af generel træthed – opvarmning (hældninger, kropsvridninger, knæbøjninger osv.)

13) Om nødvendigt til brug af hovedtelefoner begrænser deres kontinuerlige brug: højst en time med et volumen på højst 60%.

14) Ventiler rummet, hvor eleven skal arbejde, inden undervisningen starter (mindst 15 minutter) samt efter hver times arbejde.

15) Brug ikke tablets og smartphones til uddannelsesmæssige formål udendørs (i parken, på legepladsen og lignende steder).

Ovenstående henstillinger er baseret på forskning fra multicenterundersøgelser om børns sundhed og sikkerhed under anvendelse af digitale uddannelsesteknologier, materialer fra det videnskabelige forskningsinstitut for hygiejne og børns sundhed “NRCM of Children’s Health” og den russiske nationale komité for beskyttelse mod ikke-ionisering Stråling samt anbefalinger fra WHO og den bedste sikkerhedspraksis for børns digitale uddannelsesmiljøer.

Flere tips:
American Academy of Pediatrics. “Cell Phone Radiation & Children’s Health: What Parents Need to Know.”
http://bit.ly/AAPrecs
Athens Medical Association. “16 Rules to Reduce Wireless Radiation Exposure.”
http://bit.ly/2pOt2HG
Baby Safe Project. “What You Need to Know about Wireless Radiation and Your Baby.” bit.ly/BabySafeEMR
City of Berkeley. Berkeley Cell Phone “Right to Know” Ordinance.
Canadians for Safe Technology. “Wireless Safety Tips. http://bit.ly/C4STtips
Connecticut Department of Public Health. “Cell Phones: Questions and Answers about Safety.” http://bit.ly/cellphoneFAQsConn
Consumer Reports. “Cell Phone Radiation Warnings.”  http://bit.ly/CRwarnings
Electrosensitive Society. “How to reduce your exposure: Electromagnetic hygiene in 12 easy steps.
http://bit.ly/ESsafetytips
Environmental Health Trust. “10 Tips to Reduce Cell Phone Radiation.”  http://bit.ly/EHT10tips
Environmental Working Group. “EWG’s Guide to Safer Cell Phone Use.”
http://bit.ly/EWGcellphone
German Federal Office for Radiation Protection. Recommendations from the BfS for making telephone calls on mobile communications.
http://bit.ly/BfScalls
German Federal Office for Radiation Protection. Smartphones and tablets–tips to reduce radiation exposure.
http://bit.ly/GFRPtips
New Jersey Education Association. “Minimize Health Risks from Electronic Devices.” NJEA Review. Sept 2016.
bit.ly/NJEAtips
Physicians for Safe Technology. “Safety Tips for Wireless Devices.”
bit.ly/MDsafeTechTips

Please follow and like us: